Skip to main content
on 01 Jul 2020 4:02 PM

Don't wait for your computer

Een klant van mij had een bedrijfskritische applicatie verplaatst naar de cloud. Geen lift en shift, maar een nieuwe applicatie die cloud vriendelijk gebouwd is. Vanaf de eerste dag bleef de nieuwe applicatie dagelijks op onvoorspelbare momenten een paar minuten hangen. Niet zomaar traag, er gebeurde helemaal niets meer. En dan ineens deed alles het weer, alsof er nooit wat aan de hand geweest was.

Geen vertraging op de server

Op de servers in de cloud was niets te zien. Geen CPU, memory of disk problemen en ook geen andere rare vertragingen. Toen ben ik de Internet lijn van de klant eens gaan bekijken, en wat bleek? Veel medewerkers hadden naast hun zakelijke Windows laptop nog een privé Apple device aan het netwerk gehangen. Die te pas en te onpas gingen updaten. De update servers van Apple drukten de hele Internet lijn dicht.

Inmiddels heeft die klant op elke locatie een lokale Internet breakout voor het niet zakelijke verkeer. Daarmee is zijn probleem opgelost.

Iedereen heeft er last van

In de Corona tijd zie ik dit soort problemen bij meer klanten langs komen. Mensen werken meer thuis en gebruiken meer video vergaderingen. Daardoor is de aard van het verkeer over zakelijke Internet lijnen sterk veranderd. En de inrichting van de lijn is wel hetzelfde gebleven. Applicaties die eerst prima werkten hebben nu allerlei problemen.

Los je applicatie traagheid op

Los jouw applicatie traagheid ook eenvoudig op! Vraag dan ons gratis white paper aan.

Don't wait for your computer
on 04 Jun 2020 1:09 PM

Blijf niet wachten op je computer

Als je moet wachten op je rapport dan is dat zonde van je tijd. Maar wat als je moet wachten voor je je rapport kan starten omdat je data er nog niet is? Dat is de realiteit voor veel van onze klanten als we ze de eerste keer spreken. Dagelijks laden van Data Warehouses is al een uitdaging. Ik ken er zelfs die wekelijks ververst werden. En dat is niet nodig.

Met actuele data kun je snel bijsturen

Hoeveel sneller kun je reageren als je data elk half uur ververst wordt? Voor een klant van ons in de vastgoed sector is dat nu de realiteit. Toen Sciante om hulp gevraagd werd waren er problemen om het data warehouse dagelijks op tijd ververst te hebben. Het laden van data startte 's avonds en was vaak om 9 uur 's ochtends nog niet klaar.

Sciante heeft de laad procedure gemeten, geanalyseerd en aanbevelingen gedaan om de laadprocedure te verbeteren. Die zijn stap voor stap ingevoerd en bij elke stap is het effect goed gemeten. Zo weet je precies welke maatregelen in jouw situatie het meest effectief zijn.

Inmiddels kan de business direct bijgestuurd worden als dat nodig is en niet pas een dag later. Als een kans zich voordoet kan daar snel op ingespeeld worden. En als er iets fout loopt dan veroorzaakt dat minder schade.

Lees de volledige testimonial van deze klant

Deze klant is zo tevreden dat ze graag hun ervaring met je willen delen. Klik op de button onder deze blog en lees de hele testimonial.

Blijf niet wachten op je computer
on 21 Feb 2020 3:51 PM

Je hebt een programma nodig om mensen te voeden. Je hebt een programmeur die een algoritme maakt om brood te kopen (Rij naar de bakker verderop in de straat, wacht op je beurt, koop een brood, rij terug). Je hebt een andere programmeur die een algoritme maakt voor voedsel verstrekking (tel de personen (10), roep het koop brood algoritme 10 keer aan, geef de 10 broden aan de mensen met honger). Dit werkt prima, 20 minuten nadat de mensen honger krijgen hebben ze eten.

Bak brood op de goede manier

Nu gaat dit live. In werkelijkheid heb je niet 10 maat 100 mensen die moeten eten. En de bakker verderop in de straat kan zoveel brood niet leveren dus gebruik je er een aan de andere kant van de stad die niet 2 maar 5 minuten rijden bij je vandaan zit. Nu moeten de mensen 8 uur wachten op hun brood als ze honger krijgen. Ze klagen dat het te lang duurt voor ze kunnen eten, maar wat kun je er aan doen? Dus raken je mensen eraan gewend dat ze lang honger hebben.

Nu ga je naar de cloud, je bakker zit in Parijs terwijl jij in Amsterdam woont. Het goede nieuws is dat je croissantjes krijgt. Het slechte nieuws is dat je mensen dood gaan van de honger voordat de croissantjes op tafel staan.

Dit is een raar verhaal. In het echte leven. Maar het is precies hoe software vandaag de dag gemaakt wordt. Je computers werken in millisecondes en niet in minuten, daarom valt het niet direct op. Voor je het weet wachten je klanten en medewerkers tientallen seconden of zelfs minuten voordat je software simpele taken af heeft. Telkens weer. Als dat gebeurt houden nieuwe klante op met komen, daarna vertrekken bestaande klanten. Tegelijkertijd verspil je je meest waardevolle en meest beperkte hulpbron, de tijd van je mensen, waardoor je kosten omhoog vliegen en je productiviteit verdampt. Zelfs als je het nog niet merkt is er waarschijnlijk nu al veel ruimte voor verbetering.

Als je onnodige wachttijden opspoort en verhelpt voordat ze een probleem vormen verhoog je je omzet, verlaag je je kosten en verhoog je je productiviteit. Sciante helpt haar klanten al bijna 10 jaar met zulke verbeteringen. We helpen je om de vertragingen te vinden die je belemmeren, net als vertragingen die je gaan belemmeren en om snelheidswinst te halen zodat je concurrerender wordt. In de snelle werled van vandaag helpen we je met bijblijven, daarna met inhalen.

Wil je ook door je IT geholpen worden en niet gehinderd? Neem dan contact op.

Bak brood op de goede manier
on 15 Jan 2020 4:17 PM

Je IT afdeling houdt vol dat alles goed loopt. Al hun lichten zijn immers groen. Ze voldoen aan de afgesproken SLA's. En toch zitten je klanten of je gebruikers steeds te lang te wachten op je applicaties en je websites.

Je business moet snel werken

Het is fijn als je techniek het goed doet. Maar je wilt natuurlijk liever dat je bedrijf efficiënt kan werken. Dat applicaties je bedrijf helpen en niet hinderen.

Om te weten of je IT je helpt of niet is het belangrijk om te meten. Maar je moet niet alleen de techniek meten. Je wilt een objectieve maat hebben voor de efficiëntie van je bedrijfsvoering. Daarvoor moet je weten hoe snel je websites op het scherm van je klanten staan, zodat je klanten beter vasthoudt en beter converteert. En of je business processen wel efficiënt werken. Of dat je gebruikers onnodig moeten wachten totdat je applicaties zo ver zijn.

Al bijna 10 jaar meet en analyseert Sciante IT performance vanuit de gebruiker en vanuit de business. Sciante kijkt naar alle lagen van de IT, van de diepe technische lagen tot de lagen waar het resultaat gevoeld wordt door klanten en gebruikers. Onze klanten weten vooral of ze door hun IT omgevingen ondersteund worden of juist niet.

Wil je ook door je IT geholpen worden en niet gehinderd? Neem dan contact op.

Je business moet snel werken
on 15 Jan 2020 4:08 PM

Ben je gewend aan elke ochtend in de file staan? Hoeveel tijd zou het je schelen als het verkeer bleef rijden? Je staat elke dag vaker in de file dan je weet. Die file is elektronisch en kost jou, je medewerkers en je klanten veel tijd. En dus veel geld.

Je kunt geld verdienen

Een klant van mij maakt facturen met een rapportage tool. Dat kostte tot voor kort een minuut per factuur. Na het opvolgen van de performance adviezen van Sciante duurt het nog 20 seconden. Een besparing van 40 seconden lijkt niet veel, maar als veel medewerkers elke dag veel facturen moeten produceren dan kun je met een dergelijke versnelling al snel een aantal FTE besparen. En met de schaarste op de arbeidsmarkt voorkomen dat je dure wervings- en selectie procedures nodig hebt als je bedrijf groeit.

Traagheid went, of je in de file staat of op de computer moet wachten. Mensen wennen eraan om koffie te halen terwijl de computer opstart. En een tweede bakje terwijl ze inloggen. Het derde als de applicatie opstart. Ze klagen niet want het is al jaren zo. Ook als je er aan gewend bent kost het geld door verloren productiviteit. En dat terwijl het niet nodig is. Kleine verbeteringen in functionaliteit die vaak gebruikt wordt maken je mensen veel productiever. En ze vinden het nog leuker ook.

Sciante zorgt al bijna 10 jaar dat systemen van haar klanten goed gaan presteren en goed blijven presteren. Problemen lossen we snel en vakkundig op, maar nog liever voorkomen we de problemen voor ze optreden. Sciante heeft een unieke kijk op het vakgebied waar door we snel, vakkundig, met overzicht én inzicht problemen aanpakken en voorkomen.

Om je IT snel en betrouwbaar te maken en te houden neem je contact op met Sciante via de onderstaande button.

Je kunt geld verdienen
on 15 Jan 2020 3:55 PM

Verandert er bij jou ook wel eens iets 'plotseling' of 'spontaan'? Een applicatie die om onverklaarbare reden ineens veel te langzaam is? Met overwerk, stress en slapeloze nachten als gevolg?

Moderne applicaties bestaan uit meer dan de applicatie alleen. Ze zijn afhankelijk van hardware, software, netwerk en storage infrastructuur. Het landschap waar ze op draaien verandert voortdurend. En elke verandering in dat landschap verandert de applicaties die er afhankelijk van zijn. Vaak is de verandering klein, maar soms is de verandering onverwacht dramatisch groot en loopt de applicatie waarvoor jij eindverantwoordelijk bent volkomen vast. En laat jou achter met je handen in je haar.

De wereld verandert

Doordat je IT landschap voortdurend verandert is applicatie onderhoud een continu proces. Je moet performance onderhoud daarin meenemen als je niet verrast wilt worden.

Een goed voorbeeld is de migratie naar SQL Server 2016. Na de upgrade naar SQL Server 2016 merkten verschillende van mijn klanten dat applicaties op onvoorspelbare momenten minutenlang heel traag waren. Dit werd veroorzaakt door het bijwerken van statistieken dat in SQL Server 2016 veel vaker gebeurt dan in eerdere versies. Maar ook weer niet zo vaak dat je het bij het testen makkelijk ontdekt. En dus krijg je de verrassing als je al in productie bent.

Toen ben ik gaan meten. De metingen hebben deze problemen bevestigd. Onderweg zijn er ook nog wat kleinere dingen boven water gekomen. Voor alle gevonden problemen zijn er oplossingen die geïmplementeerd worden.

Voor klanten waar we continu de perfomance in de gaten houden, inclusief de acceptatie omgeving, hebben we kunnen voorkomen dat vertragingen in productie voorkomen. Voor klanten waar we alleen productie meten hebben we de problemen snel kunnen oplossen.

Zorg dat je niet verrast wordt door veranderingen in je IT landschap die je applicaties raken. Neem vandaag nog contact met ons op.

De wereld verandert
on 01 Jan 2020 12:16 PM

Een klant van mij heeft last van traagheid in de hele infrastructuur maar in het bijzonder in een helpdesk applicatie. Alle deskundigen van alle leveranciers zijn al langs geweest, niemand die snapt waar het aan ligt. 'Aan ons ligt het niet'.

Ik heb alle deskundigen samen rond een tafel gezet en ze één voor één hun verhaal laten doen. Wat ze weten, wat ze gezien hebben en waarom het probleem niet in hun deel van de IT zit. Toen iedereen zijn verhaal verteld had, en ik een paar vragen gesteld had, wist ik welke twee problemen de traagheid veroorzaken.

Leer wat je weet

Deze klant heeft een storage netwerk. De storage mensen vinden dat netwerk en de netwerk mensen vinden dat storage. En dus kijkt niemand ernaar. Als je 58 servers met 2 kabels op de storage aansluit dan is het alsof een 58 baans snelweg plotseling versmalt naar 2 banen. En dan is het niet verrassend dat daar lange files ontstaan, zeker niet als vrachtwagens, familie auto's, sportauto's en motoren ineens dwars door elkaar moeten rijden.

Het andere probleem is dat grote hoeveelheden data met hele kleine beetjes tegelijk worden opgehaald. Op een deel van je snelweg heb je maar twee banen en dan ga je ook nog eens voor elk pakketje heen en weer rijden, in plaats van dat je één vrachtwagen met een paar pallets pakketjes stuurt. Dat geeft onnodige verkeersdrukte en het overzetten duurt tientallen tot honderden keren zo lang als nodig.

Toen ben ik gaan meten. De metingen hebben deze problemen bevestigd. Onderweg zijn er ook nog wat kleinere dingen boven water gekomen. Voor alle gevonden problemen zijn er oplossingen die geïmplementeerd worden. 

Doordat ik overzicht gecreëerd heb worden de problemen snel duidelijk. Maar ook door te kijken naar delen van de IT waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt. Goed omgaan met IT performance vraagt kennis, ervaring, overzicht én inzicht. Beheerders kunnen heel veel kennis hebben van het deel dat ze beheren, de kennis van aanpalende delen is vaak beperkt en ook specifieke performance kennis ontbreekt vaak. Daardoor missen ze oorzaken die deels buiten hun eigen aandachtsgebied liggen.

Sciante zorgt al bijna 10 jaar dat systemen van haar klanten goed gaan presteren en goed blijven presteren. Problemen lossen we snel en vakkundig op, maar nog liever voorkomen we de problemen voor ze optreden. Sciante heeft een unieke kijk op het vakgebied waar door we snel, vakkundig, met overzicht én inzicht problemen aanpakken en voorkomen.

Om je IT snel en betrouwbaar te maken en te houden neem je contact op met Sciante via de onderstaande button.

Leer wat je weet
on 01 Dec 2019 3:04 PM

Ga je ze nog halen in de laatste weken van het jaar?

In deze tijd word je van alle kanten gemaand om jouw doelen voor volgend jaar te zetten, maar om realistische doelen voor volgend jaar te maken moet je eerst weten hoe goed je je doelen van dit jaar haalt en waarom. Als je dat niet doet zet je geen doelen maar maak je wensen.

Heb je je doelen voor dit jaar gehaald

Of je je doelen nu wel of niet gehaald hebt, net aan of ruimschoots, het is minstens zo belangrijk om te weten waarom je resultaat dit jaar is wat het is. Zodat je nu al bij kunt sturen om je doelen voor volgend jaar haalbaar te maken. Of om je nieuwe doelen naar boven bij te kunnen stellen omdat je meer kunt bereiken dan je dacht.

Je onderneming wordt elk jaar afhankelijker van automatisering. Of de onderneming groot of klein is maakt niet meer uit. Je kunt die IT zien als een noodzakelijk kwaad en het daarom als kostenpost beschouwen. Je kunt ook gebruik van maken van IT om een strategisch voordeel te halen. Je bedient nu je klanten en prospects al voor een belangrijk deel automatisch. Je kunt je onderscheiden van de middenmoot door die klanten beter te bedienen dan een ander. Je moet op zijn minst zorgen dat je het niet slechter doet dan de middenmoot. Om zo je doelen voor volgend jaar haalbaar te maken en de lat nog twee stappen hoger te kunnen leggen.

In een vorig blog heb ik verteld hoe het komt dat je vaak zelf niet ziet hoe nieuwe bezoekers jouw website ervaren. Als je de gebruikerservaring van jouw website snel genoeg maakt, dan onderscheidt je je van het middenveld. Daardoor komen meer bezoekers aan. Van die bezoekers zullen er meer iets bij je bestellen of zich inschrijven voor je webinar of je nieuwsbrief.

Begin vandaag nog met weten hoe goed je het nu doet. Daardoor begrijp je beter waarom je de cijfers van het afgelopen jaar gerealiseerd hebt. En weet je wat je moet doen om volgend jaar betere resultaten te boeken. Beter dan wat je nu denkt dat er mogelijk is.

Boek nu een scan van je website om te weten hoe je er nu voorstaat. Als je niet weet waar je nu staat heeft plannen maken voor volgend jaar weinig zin. De eerste stap (t.w.v. 300 euro) is nu nog gratis en vertelt je of je website (of -shop) snel genoeg is om je doelen te halen of te verbeteren. Let op, ook wij zijn druk aan het einde van het jaar, we hebben tijd voor een beperkt aantal scans en ... wie het eerst komt, die het eerst maalt.

Heb je je doelen voor dit jaar gehaald
on 16 Nov 2019 12:31 PM

De economie begint weer wat af te koelen. Mijn klanten zien dat hun bezoekers weer wat voorzichtiger worden met kopen. Daarmee wordt de snelheid van je website of webshop weer een stukje belangrijker om meer bezoekers vast te houden en om van de bezoekers die komen klanten te maken. Met andere woorden, je snelheid moet op peil zijn om je conversie te behouden.

De economische winter komt eraan

Niemand weet precies wanneer de volgende recessie komt. Dat hij komt is zeker en ook dat hij niet nog jaren op zich laat wachten. In 2007 ging alles nog prima, in 2008 ging het 'ineens' overal slechter. Als je wilt blijven converteren met je website, ook bij economische tegenspoed, dan moet je nu al maatregelen gaan nemen om straks je concurrentie een stap voor te zijn.

Je wordt steeds afhankelijker van je web aanwezigheid om klanten te werven en te verkopen. De snelheid van je website heeft aantoonbaar invloed op retentie van bezoekers (het percentage bezoekers dat blijft) en conversie (het percentage bezoekers dat iets koopt of informatie vraagt). Maar vaak heb je geen idee hoe snel de site is voor bezoekers en zeker niet voor nieuwe bezoekers. En ook niet wat voor effect die snelheid heeft op de retentie en de conversie.

Een goed presterende website kan 36(!) keer zoveel verkopen als een slecht presterende website. Hoe zou het voelen als je eenvoudig de verkopen van je website kan verdubbelen? Vraag - nu tijdelijk gratis - geheel vrijblijvend de scan aan t.w.v. 300 euro en je weet of je website sneller moet worden.

De economische winter komt eraan
on 03 Nov 2019 12:20 PM

Ik vond de website van Monique, één van mijn leveranciers, nogal traag. Op mijn voorstel heeft Monique onze gratis scan laten uitvoeren. En is zich vervolgens rot geschrokken. Het duurt bijna 7 seconden voordat een nieuwe bezoeker haar homepage te zien krijgt. Dan is ze 70% van haar bezoekers al kwijt voordat ze haar homepage gezien hebben. Mensen zijn ongeduldig en wachten niet zo lang.

De conversie van de website (het percentage bezoekers dat daadwerkelijk een aanvraag doet) lag al een tijdje beneden Moniques verwachting. De traagheid van de website speelt daar een belangrijke rol in.

Run without sore muscles

Je website (of webshop) kan traag zijn zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Als je je eigen website bezoekt dan heeft je browser allerlei delen van je website onthouden. De website staat dan veel sneller op het scherm dan voor een nieuwe bezoeker. De browser van de nieuwe bezoeker moet alles over je website nog leren en dat kost tijd. Dat kan secondes schelen en dat is net het verschil tussen een bezoeker die blijft of een bezoeker die afhaakt.

Het kost je al genoeg tijd, moeite en geld om bezoekers naar je website te krijgen. Het is zonde van de investering als die bezoekers op het laatste moment afhaken omdat je website te lang op zich laat wachten. Met onze gratis scan weet je of je een website hebt die snel genoeg is om gebruikers vast te houden. En als dat niet zo is kunnen we je helpen om de website wel snel genoeg te krijgen zodat je meer van je investering in bezoekers terugverdient.

Monique is nu de goede stappen aan het zetten om de website zo snel te krijgen dat haar bezoekers blijven.

Ook bezoekers vasthouden op je website? In een gratis call van 30 minuten leggen we je precies uit hoe dat moet.

Run without sore muscles

We use cookies on this site to enhance your experience

We also use analytics to analyze the use of this site